El regalo del pupà - Juvenal dal Castel

segunda-feira, 9 de dezembro de 2019

Questa bela stòria scrita par Juvenal dal Castel ze stata la inspirassion par far el film "O MENINO DA GAITA".

El regalo del Pupà

 Juvenal Dal Castel - 2011

El pupà de Giòrgio el ze um omo rùstego e cativo, un talian tirano par i soldi che mai. Guai guastar un fiorin malamente. No se podeva sbarar un fuminante, guai impiantar ciodi su par le mariamole. El fea indrissar i ciodi vècii par no compràrghene de novi, parché in quel tempo i zera ben pi cari che ai di de ancoi. Sol par cognosser meio el vècio rùspego basta saver che un di el ga comprà un paco de ciodi novi e intanto che el zera ntela rossa, el Giòrgio, con un poco pi de sìnque ani, el ciapa el martel e el va soto la mariamola e i li impianta tuti ntela soca tendra dela pianta, contento che i ndeva rento sensa stòrderse. Su i due o tre di el vècio el ghe ocoreva i ciodi par rangiar la caponera e el va in serca del paco e no el ze bom de catarli. Suito el ciama el Giòrgio che, poareto, el ciapeva la colpa de tuto quel che de sbalià sucedeva in quela casa. Al pi dele volte lera vera, ma tante volte i altri i feva i dispeti e i ghe deva la colpa a lu, che dopo le ciapeva ntel so posto dei veri dispetosi.
Tante volte sto vècio el ghe le moleva tanto stagne che dopo el ghe feva pecà a el toseto e alora, pentio, el ndeva lecarlo com qualche dolso che el meteva via ntele scarsele dela giacheta co el vegneva a casa del baracon dela ciesa a la doménega.
So mama, magari, la trateva de protègerlo e dele volte la le ciapeva ela ntel so posto parché la se postea davanti del picinin.  Lera la maneira che tanti dei taliani i gaveva in quel tempo de insegnarghe ai cèi par gaver sudission e rispeto coi pi vècii.
Questo ze el disegno dela personalità de so pupà de Giòrgio. Sto vècio, malgrado tuti i soi difeti, el soneva tanto ben la gaitina de boca, massimamente col el zera meso contentin dopo de due o tre bicieroti de vin o de un per de sboconade de graspa co vegneva gente a filò. Intanto che el soneva el baleva cola gaita in boca.
Giòrgio el ghe feva la varda e el resteva imbambio de come saver far vegner fora dele bele sonade de quel pìcolo instrumento de sufiar.
El ghe dimandeva al so pupà che el ghe insegnesse a sonar ma el so pupà el sparagneva sta gaita come se la fusse de oro, parché in quel tempo la zera pròprio cara. Alora el ghe diseva che l’era massa picinin par imparar, e che i cei ntel sufiar i ghe spuda rento e alora la gaitina la se inrùzina e dopo no la sona pi. Magari sta gaitina la zera belche vècia e mal ciapada romai, drio descorsar via el cromado, raquanti buseti romai no i soneva pi.
Giòrgio alora el ghe dimandeva a so mama par dirghe a so pare compràrghene una. No el gaveva coraio de dimandarghe a so pupà che no el ga volesto gnanca comprarghe un ritrato de binòcio che um ritratista el ghe gaveva batesto a scola. Ghe ga tocà a so mama, in scondion, vender un per de dósene de ovi e un per de pesse de formaio par rivarghe a comprarlo.
Ma, forsa de dai, la mama la ga convinsesto el vècio a farghe um regalo de Babo Noel de nadal co el gaveva sei ani.
La mama, alora, la ghe disse al toseto che la gaveva parlà col Babo Noel par veder se el podaria portarghe la gaitina.  El Babo Noel el ga ricomandà a la mama che la ghe disesse al toseto che el fesse del brao, obedirghe a so pupà e mama, no barufar coi fradei, far dei laoreti par giutar a scoar el cortivo, taiar le scapoere in torno a le case, catar su i ovi, darghe mìlio e àqua ai porchi e galine, catar sul le restele, impissar el fogo, netar el porsil e la stala dele vache, scartossar e desgranar mìlio, pestarlo col pestel, ndarghe adrio al verdarame a tirar le manghere soto le vigne, di che piove far sestei, impastar i salami, serar su i vedei e ligar le vache ntela grépia, portarghe la colassion in colònia al pupà e ai fradei pi vècii. Se el fesse tuto polito, se vansesse tempo, el podeva ndar a giugar.
Par nadal el podaria pareciar  el presépio col magnar par la musseta del Gesù banbin che fursi el Babo Noel el ghe portaria la gaitina.
Riva el di de nadal e sto toseto ghe ga parecià el magnar a la musseta, caròtole, mìlio, fenòcio, fien e ratisoi. El va veder el ga visto che la ga pròpio magnà tuto. El ze ndà fora e el ga visto el segnal dele sate dela musseta. Ma el varda, varda, fin soto la barba in torno la piantela del pin ndove ghe saria i presenti, e nol vede gnente. El se mete a pianzer parché el gaveva fato tuto polito. El ghe disse su a la mama che la gaveva de verghe dita al Babo Noel che el se gaveva fato de brao.
Alora la mama la ghe dimanda al vècio ndove zera sta gaitina che el ghe gaveva prometesto. El vècio el se gaveva desmentegà de méterla ntel presèpio. Alora el ghe disse a la mama che la ndesse la fora col toseto par che no lo vedesse a meter la gaita.
Suito lo ciama rento e el ghe disse: - Gheto vardà polito, po! varda che el Babo Noel el ghe piase tor in giro i cèi par che i se faga furbi, è! Va e vàrdeghe bem de su in fondo al pin.
El Giòrgio el va de carera rento in sala e el varda, e varda e el la cata dedrio picada su alta, pròpio ntela sima dela piantela. El ciapa na carega e el va pianpian e la tira zo. El salteva de contentessa e suito el verze la casseta, el la ciapa in man, el la basa,  el ghe la mostra a so mama e al so pupà, el ghe ingràssia a so mama che la ghe dise che se no el fesse polito, el papai noel el tornaria indrio e el ghe la portaria a un altro toseto pi brao de lu. Giòrgio el ghe promete che el continuaria esser brao come el gaveva fato sti ùltimi mesi e che el ndaria anca in colònia sapar e cavar peste in meso al mìlio.
Alora el ciapa la gaitina e la mete in boca e el ghe da na sufiada e na ciuciada. Questa la sarìa la so prima e ùltima sonada parché suito el vècio el ghe la tira via dele man e el ghe disse che el Babo Noel el ghe ga dita che vanti sonar el gaveva bisogno de cresser tanto depì che alora el podaria imparar a sonarla parché i cèi i ghe spuda rento e  la gaita la se rovina suito. Col fesse dódese ani o pi, alora el podaria proar piampianin a imparar sonarla. Intanto, el pupà la meteria via bem metesta par che la se mantegnesse nova.
Con sta ricomandassion crudele el toseto el se ga ingropà de na maniera che no l’è gnanca stà bon de pianzer. El ga fin perso la ose e l’è restà sensa parlar un per de di e anca so mama no la ga savesto cossa dir, ingiassada de senter sto vècio esser tanto tirano cossì.
Busia del vècio, el voleva lu imprimarla e alora ntel primo filò el và su ntela cassa del capel sora alto ntel armer dela roba dela càmara e el tira fora la gaitina e el ghe la sona ai amighi intanto che i magneva mandolini e i beveva vin. El toseto, dopo fenì el filò el se sconde soto el leto e el ghe fa la varda a  el so pupà par veder ndove lu la scondeva.
Suito ntel giorno drio, el ga spetà  so pupà ndar in colònia e el ciapa na carega, la mete sul ntela speciera e el ghe riva su ntela cassa del capel e el ciapa sta gaitina e el scomìnsia ciuciarla e sufiar. Vegneva fora poco de bon, e so mama la lo ga sentisto e le ndata suito ricomandarghe che se el so pupá el rivesse saverlo el ghe passaria la scùria e ndeva a rìs-cio ciaparle anca ela insieme par gaver dassà a sonarla.
Ma no ghe stà maneira de fàrghela dir a sto toseto.
Um di, el se ga fin desmentegà la carega su ala speciera. El so pupà el ghe dimanda cossa feva la carega lassù, e la mama la ghe ga dita che la gaveva doperada par far el toseto ndar su ntel sofito a ciapar um nido de babastrìi che i sigheva tuta la note. Magari i barbastrì i ga continua a sigar ancora tute le note.
Cossì i ga passà araquanti di sensa el vècio incòrzerse dela disobediensa del toseto.
Ma um di el vècio el va in colònia par taiar taquare par infrascar i pomidori e impontelar su le vigne. Co le rivà ntel sbar dele taquare, el varda in careta e el vede che el gà desmentegà a casa el roncon. Alora el tira un per de besteme e imbestià el torna indrio de carera a tor la ronca.
Co el spunta su ntel monte suito dopo dela voltada, la mama che la zera zo ntel rieto drio lavar la roba, la lo vede e disperada la impianta la tuto e la va anca ela de carera a casa par veder se la salva sto toseto de ciapar na fila de bote.
Ma el rieto el zera pi distante, e sicuro che el vècio el ghe riveva prima. Se anca cossì, la ze ndata stesso. Da sento metri la vede el vècio pian pian drio ndar su a la sacala dela cosina rento a casa. Ghe ga stranià parché el costume sarria de véderlo  de ndar rento a casa de carera osando come um mato e smacando a pugni  e verzendo la porta con na peada.
La vede sto vècio verzer la porta piampian e che el va rento sensa farse senter. La riva darente la casa e la sente la gaitina che la sona la Mérica Mérica de na maneira che no la gaveva mai sentista.
La ga pensa fra de ela che se el vècio el ghe fesse qualche mal al toseto, sentindo la bela sonada, no el zera um omo degno de la dona che el gaveva e la ga ingurà che la ciaparia el toseto e la scapmparia via de casa par sempre come la gaveva prometesto araquante volte.
La vede che la gaitina continueva sonar e calculando che el gavaria romai bio tempo de ndar tirarghe via la gaitina e darghe na passada, alora la va rento piampian anca ela e la lo vede in pié darente la porta dela càmara che el scolta el toseto a sonar. Co el sente la porta sgriciar el se volta e sensa dir gnente el sbassa la ala del capel sora i òcii par sconder le làgrime e el va fora sensa dir gnente. El ciapa el roncon e el va a passeto adrio el so afaro de de taiar le taquare.
El toseto el se ga gnanca incorto che el gaveva bu una platea. So pupà el gaveva assistì la bela presentassion.
Stufo de sonar el toseto el mete la gaitina rento ntela casseta e el và sula carega dela speciera par meter via la gaita. La mama la ghe disse che no ocoreva pi méterla via e che zera par sta sera ntel filò farghe na sorpresa a so pare e ai visigni sonàndoghe la Mérica a tuti. El toseto el ghe disse che so pare el ghe s-ciocacria le culate se el sonesse la gaitina ntel filò. La mama la ghe ga assicucrà che mai pi el le ciaparia par colpa dela gaitina e che lera par lu creder a la parola dela so mama.
El filò de qula note ze stato na bela festa parché i so fradei i gaveva fabricà um violon de tàole e siapa de lamarin con le corde de fil de lami de pescar. El soneva tuto meso fora de squara, ma al manco el servea par tegner la batesta del compasso dela sonada. El toseto el soneva la gaitina de gusto e el ghe vardeva in sbiegon al so pupà che el se stimeva devanti dei soi compari e amighi par el so fiol saver sonar la gaitina meio de lu. Tanto el era bel che el feva fin la gente a balar.

Um comentário:

Gostou?Comente aqui e se possível inscreva-se.

Topo