Serapião e la so Scandalli
No se pol mea imaginar el mondo sensa mùsica, sensa el son dela gaita che a tuti conquistà, la ze insieme
del sonador un enti consagrà ntela nostra coltura e cossì zera quel
che gavea sti ani ntela region del val del fiume taquari ai campi de
Soledade, l`era un talentoso sonador de gaita e anca un rimador incansàvel, i
so versi parlea de passion, tera e sàngue, l`era soratuto un poeta popolar
sensa coltura e valente come un tigre. “Serapião”
zera el suo nome artìstico, el so vero nome nissun savea e fursi gnanca lu no`l
savea. Par el suo viso, se podea dir che
el zera el resultado dela mescolansa de tedesco o talian com na bùlgara kaingang, però bastava anca
vardarghe i lavri par incòrzerse che`l gavea qualche antenato negro. El zera un omo forte con de pi de metro e
otanta de altessa, de mostàcii mal taiadi, sbassadi par sora dei lavri e ntela
banda sanca del viso el gavea una bruta sicatris che ndeva del lavro superior a la rècia e quei
pi vècii i disea che l`éra conseguensa dela so fama de smoroson e quel bruto
taio el gavea ciapà nte`una lota ferosse contra un omo geloso e sposo de una belìssima
femena. Quando el gavea 50 passà ani de
eta, el zera um solitàrio e se podea
veder che la soferansa la ghe gavea assà profondi segnai, quando se domandea
dela so fameia, el disea:-“Son pupà de ùndese fioi e nò son mea fiol de pupà spaventà”.
El gavea nassesto a le spale del fiume
taquari sensa cognosser la so mare, morta ntel momento che el ga rivà a questo
mondo, de giovenot el ga perso el suo
pupà, degola par un cortel maragato ntela revolussion del vinte trè, cossì el
ga cressesto e el se ga fato omo laorando come ausiliar de tropiero e i primi
soldi che el ga sparagnà el ga compra una
gaita de botoni, che el ga imparà a sonar sentà ntela ombria dei sinamoni,
scoltando el cantar dele sigare iscar i giorni con so bacan de gridi e de ste
modo el ga conquistà fama de ecelente sonador.
Ntel final dei ani sinquanta, par de pi de na volta el se presentà ntela radio “Farroupilha”
de Porto alegro e anca ga fato el acompagnamento al Teixeirinha, el pi importante artista del sud
del Brasil.
El gavea una autèntica “Scandalli”, belìssima co i ornamenti d`argento e
del tuto negra, co i foli bianchi e parona d`un son potente che fea el
acompagnamento dela maestria de suo paron. Ricordo che sempre quel vignea in nostra casa, el rivea
sonando la mùsica predileta de mio pupà, el sotis “naransera”, un vero ino dela
Provìnsia de San Pietro e quela melodia
fea vegner su na vibrassion in nostra ànima come se la fusse un clarin
de guera ntel ùltimo ciamento. Dopo de quela “marca” el mio pupà ghe ofria un
bicier de vin e el ghe disea”- Grássie Serapião e adesso na bela valsa par la
mia Gigia la ndaria ben, mia vera?” Alora dopo de far un segno co la ala del
capel el verdea nantra volta la gaita, come sel fusse drio verder el libro dela
so vita, scrito con sentimento e passion e vignea fora un son gradévole e
armonioso che fea imaginar aurore
luminose e crepùscoli pròpio bei co i ùltimi ràgii del sol drio far un lampiagiamento nte l`aqua serena dela fontana.
A le volte me par de sentir strucarme el cuor che quel grando sonador no`l
ga assà gnanca una gravassion e de sta manera lo ricordemo in silènsio e el tempo l`é un signor che porta via squasi
tuto, porta via i lamenti e anca le cose bele, tutavia el ga la grandessa de
assar i bei ricordi dela mùsica
indesmentegàbile de quel grando artista, che a tanti ani el ga partisto de
questo mondo, ben montà in suo caval, co la so Scandalli negra con ornamenti
d`argento picada su par la squena, nte un troto garboso con destin ai campi
fiorì del Paradiso.
Ademar Lizot(Trad.)
Serapião e sua Scandalli
Serapião e sua Scandalli
Não consigo imaginar o mundo sem
música, sem o som fascinante de uma gaita que a todos conquista, ela forma
junto com o gaiteiro um ente-consagrado em nossa cultura, assim era o gaiteiro
que existiu nos anos 50 e 60 do século passado na região do vale do rio taquari
aos campos de Soledade. Era um talentoso gaiteiro e rimador incansável, seus
versos falavam de paixão, terra e sangue, ara um poeta popular sem cultura e
valente como um tigre. “ Serapião” era seu nome artístico, o nome verdadeiro ninguém
sabia, penso que até ele não sabia ou voluntariamente o esqueceu. Ainda lembro
de sua estampa... Pela sua face se podia dizer que talvez ele fosse uma
cruza de alemão ou italiano com índia kaingang, mas bastava olhar seus beiços
para confirmar também algum antepassado da brava gente negra. Era um homem
forte, mais de metro e oitenta de altura, de bigodes longos e mal aparrados e
no lado esquerdo do rosto, tinha uma cicatriz que ia do beiço a orelha, a qual
os mais velhos afirmavam que era resultado de sua fama de namorador e aquele
feio talho ele havia recebido em uma feroz peleia contra um homem ciumento e esposo
de uma bela mulher. Aos cinquenta anos de idade ele era um solitário e se podia
ver no semblante que o sofrimento lhe havia deixado profundas marcas, quando se
pedia de sua família assim ele respondia:..”-Sou pai de onze filhos e não sou
filho de pai assustado.” Nasceu nas costas do rio taquari sem conhecer a mãe,
falecida no momento do parto e ainda menino perdeu seu pai, degolado por um
punhal maragato na revolução de 23. Assim ele cresceu e se fez homem
trabalhando de auxiliar de tropeiro e depois de um tempo o primeiro dinheiro
que conseguiu economizar comprou uma gaita de botões e depois sentado a sombra dos cinamomos, ouvindo as
cigarras riscarem as manhãs com seus gritos, ele aprendeu a toca-la e
conquistou a fama de acordeonista. No final dos anos 50 apresentou-se na radio
Farroupilha de Porto Alegre e também acompanhou em apresentações o Grande Teixeirinha.
A sua gaita era uma autentica Scandalli, belíssima toda negra com o
teclado de prata, foles brancos e dona de um som potente para fazer o
acompanhamento da maestria do gaiteiro. Ainda lembro de quando ele vinha a
nossa casa e chegava sempre executando o “xotes laranjeira” a música preferida de meu pai, era como se fosse o hino
do Rio Grande antigo, e aquela melodia fazia vibrar a alma, como se fosse um
clarim de guerra em seu ultimo chamamento. Depois daquela marca, meu pai lhe
oferecia um copo de vinho e dizia:-“Grássias Serapião e agora se não é te pedir
demais, teria gosto por uma bela valsa para dedica-la a minha Luiza. Então depois de fazer um aceno
com a aba do chapéu ele abria novamente a gaita, como quem abre o livro da sua
vida, escrito com paixão e sentimento e a melodia daquela valsa fazia-nos
imaginar auroras luminosas e belos crepúsculos com seus raios lampejando no
espelho das aguadas.
As vezes sinto até um aperto no coração por aquele grande gaiteiro não
ter deixado nenhuma gravação e agora o lembremos em silencio pois o tempo é um
senhor que leva tudo por diante, leva as lamentações e as coisas boas, mas ele também
tem a grandeza de deixar em nossas lembranças os momentos inesquecíveis que aquele grande artista nos
proporcionou e que a tantos anos partiu e bem montado em seu cavalo, com a Scandalli preta alçada nas
costas, em um trote garboso com destino aos campos floridos do céu.
Ademar Lizot.
Nenhum comentário:
Postar um comentário
Gostou?Comente aqui e se possível inscreva-se.