El Capel a Dressa - Ademar Lizot

terça-feira, 13 de junho de 2023

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Ricordo che a passadi ani, nel benedeto tempo dei nostri noni, del vècio al tosatel, tutiquanti gaveva el so capel!

In quei indimenticàbili tempi i pi vècii disea che solche i mui e cavai i va soto sol sensa el capelon de paia, che'l zera considerà un vero strumento de protession, e nel transcorso dei ani el ga representà la pi autèntica bandiera dela gente contadina. De secolare memòria ze la so stòria, el ga spontà a antichi tempi, ntela testa de una brava gente, che spartia el pan e el dolor, e multiplichea el amor.

El ze nato dele man di una autèntica nona taliana, che stesso a Ela, mai pi ghen sarà al mondo. Una Signora che gaveva imparà la antica arte de indressar la paia del formento. Un mistier cambià de generassion a generassion, un vero artegianato fato con spantosa maestria, pien de gesti repitidi, passiensa e sincronia. Dopo pronto, sémplice e rùstico, el ze de pi che un capel, el ze un enteconsagrà che protege de sol, piova e inclemente fredo, e stesso del contadin che lo porta in testa, afronta i rigori del clima e le fadighe del bruto laoro e se anca sbusà e maltratà, non se spaca e non se sbrega, parché dela paia del benedeto formento, ze fato el so corpo, e de tera e fango  el cuor!

Dele làgrime che ga bagnà òcii contadini, vien so ànima, e dei interminàbili giorni de bruto laoro, el coraio.

Del gialdo oro dei campi de formento e dela polver de stradete verte par bèstie e gente, ghe vien color, e dei urtoni del cativo vento, la forma!

Al finir questo rilato, co`i òcii incolati al cielo, ringràssio a le beate None, che nte quel tempo che el bene zera pi forte che el male, con spaventosa maestria lo ga fato. E se di d`ancoi no`l ga pi tanta importanssa, parché adesso i tempi sono diversi, la campagna è squasi cità e i campanei dele ciese ga silensià, ancora cossì, chi ga sàngue de contadin, con orgòlio porta in testa el vècio capelon de dressa.


Chapéu de trança


Neste relato de nosso Brasil Talian, relembro que a passados anos, no sagrado tempo de nossos avós, do velho ao menino, cada um tinha seu chapéu.

Naqueles inesquecíveis tempos, os mais velhos diziam que só muares e cavalos vão sob o sol sem chapéu, que era considerando um verdadeiro instrumento de proteção, que ao passar dos anos representou a mais autêntica bandeira da gente da colônia. De secular memória é sua história, pois surgiu a antigos tempos na testa de uma brava gente, que sabia dividir o pão e a dor, e multiplicar o amor.

Nasceu das mãos de uma autêntica ‘Nonna Italiana’, aquela que igual a Ela, jamais terá outra no mundo, pois sabia a antiga arte de trançar a palha do trigo, técnica passada de geração a geração, verdadeiro artesanato, elaborado com espantosa maestria, cheio de gestos repetidos, com paciência e sincronia.

Quando pronto, simples e rústico, é mais que um chapéu, é um ente-consagrado que protege do sol, da chuva, e do frio inclemente, pois igual ao colono que o tem na testa, enfrenta os rigores do clima e as agruras do rude trabalho e, embora maltratado, não se quebra e não se rompe, pois...

Da palha do bendito trigo é feito seu corpo e de terra e barro seu coração!

Das lágrimas que banharam os olhos dos colonos, surgiu sua alma e dos intermináveis dias de trabalho, sua coragem!

Do ouro dos trigais e da poeira das estradinhas abertas por gente e bicho, veio sua cor e dos socos do vento, sua forma.

Ao terminar este relato, com os olhos colados ao céu, agradeço as benditas avós, que ainda naqueles tempos em que o bem era mais forte que o mal, com surpreendente maestria fizeram os belos chapéus de trança, e embora agora os tempos sejam outros; a colônia é quase cidade e os sinos nas torres das igrejas silenciaram, ainda assim, quem sangue de colono tem, com orgulho ostenta na testa o velho chapéu de trança.

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